Klagerett på standpunktskarakter
Gjelder elever som har fått standpunktkarakterer eller eksamenskarakter og deres foresatte
Ved avslutning av opplæringen i et fag, gis en standpunktkarakter som påføres vitnemålet etter endt 10. klasse. Dersom du mener karakterene er feil:
Ta kontakt med faglærer
Spør faglærer om begrunnelse for karakteren. Dersom du etter samtale med faglærer fremdeles mener det er grunn til å klage på karakteren:
- Skriftlig klage
I skriftlig klage må det gå fram hva du klager på og bør inneholde annen relevant informasjon og begrunnelsen for klagen. Klagen sendes til skolen. Statsforvalteren i Vestland er klageinstans. Se informasjon om klagebehandling fra statsforvalteren i Vestland. - Klageinstans
Statsforvalteren i Vestland ser på å om reglene for karakterfastsetting er fulgt og tar ikke stilling til om karakteren er rett eller ikke.
Klage på standpunktkarakter er regulert i forskrift til opplæringsloven kapittel 5.
Klagefristen er 10 dager fra det tidspunkt elev eller foresatte ble gjort kjent med standpunktkarakteren eller burde vært kjent med den.
Klagerett på karakter ved skriftlig eksamen
Når du klager på karakter til skriftlig eksamen, skal det vurderes om den gitte karakter er rimelig eller urimelig.
Dersom du mener eksamenskarakteren er feil
Rådfør deg med faglærer
Faglærer kan hjelpe deg med en vurdering av din eksamensbesvarelse i forhold til den karakteren du har fått. Dersom du etter samtale med faglærer, fremdeles mener det er grunn til å klage på karakteren:
- Skriftlig klage
Skriftlig klage sendes til skolen. Du trenger ikke å begrunne klagen. - Klagenemnd
Statsforvalteren i Vestland oppnevner klagenemd som vurderer om gitt karakter er rimelig eller ikke.
Også ved klage på karakter ved skriftlig eksamen gjelder forskrift til opplæringsloven kapittel 5.
Klagefristen er 10 dager fra det tidspunkt elev eller foresatte ble gjort kjent med standpunktkarakteren eller burde vært kjent med den.