St. Paul skoles statutter
gjeldende fra 1. august 2024
Kapittel 1 - Innledende bestemmelser
Innledende bestemmelser
St. Paul skole i Bergen (heretter kalt skolen) er en katolsk livssynsskole på grunnopplæringens nivå. Skolen eies av Oslo katolske bispedømme. Den har drevet sin virksomhet kontinuerlig siden senest 1873.
Skolen ble av biskop Bernt I. Eidsvig Can.Reg ved dekret av 16. mai 2008 tildelt status som offentlig juridisk person, i henhold til kanonisk rett, jf. CIC kan. 114, 116 og 117. Bispedømmet stilte samtidig til disposisjon kr. 100 000 som skolens grunnkapital, jf. CIC kan. 1291. Denne kapital sammen med skolens åndelige arv, de kirkelige rammer og skolens omdømme og investeringer i skoleanlegget danner skolens virkelige grunnformue.
Skolen er registrert i Enhetsregisteret under kategorien «annen juridisk person» med organisasjonsnummer 971 561 688.
Kapittel 1 Innledende bestemmelser
§ 1-1 Ved opprettelsen skal alle aktiva og passiva som fremgår av skolens regnskaper, og alle verdigjenstander og løsøre som er ervervet siden opprettelsen tilhøre skolen. Fast eiendom som skolen benytter, forblir i Oslo katolske bispedømmes eie. Det samme gjelder navnet St. Paul skole.
§ 1-2 Fordi skolen økonomisk er en selvstendig juridisk person,
– oppnår den selv rettigheter, påtar seg selv forpliktelser og erverver, avhender og forvalter selv formuesgoder, alt innenfor gjeldende rettsrammer
– er den selv og alene ansvarlig for egne forpliktelser
– kan ingen utenforstående rette økonomiske fordringer mot skolen med mindre dette er begrunnet i lov, avtale eller andre rettmessig påtatte eller påløpte forpliktelser
– kan ingen ta ut driftsoverskudd fra skolen. Et eventuelt overskudd ved skolen må disponeres i henhold til økonomiforskrift (15. juni 2022) til privatskolelova (9. juni 2023).
§ 1-3 Skolen hører læremessig og kirkerettslig, jf. CIC kan. 804 under biskopen i Oslo katolske bispedømme.
§ 1-4 Skolen er åpen for alle søkere som aksepterer skolens verdigrunnlag. Alle elever som er tildelt elevplass, har de samme rettigheter og forpliktelser. I tilfeller der søkertall overstiger skolens elevplasser, prioriteres de som er medlemmer av den katolske kirke i henhold til særskilt inntaksreglement som skal være godkjent av bispedømmet.
Kapittel 2 - Grunnlag og formål
Grunnlag og formål
§ 2-1 Skolen skal arbeide for å skape et skolemiljø som i nestekjærlighet og inspirert av Evangeliet skal hjelpe elevene til å forme sin personlighet og vokse opp som de nyskapte mennesker den kristne dåpen har gjort dem til.
Skolen skal i samarbeid med hjemmet hjelpe til med å gi elevene en kristen og moralsk oppdragelse, utvikle deres evner intellektuelt og kroppslig, og gi dem god allmennkunnskap slik at de kan bli nyttige og selvstendige mennesker i hjem og samfunn.
Skolen skal fremme åndsfrihet og toleranse. Det skal legge vinn på å skape gode samarbeidsformer mellom ansatte og elever og mellom skole og hjem.
§ 2-2 Skolen skal arbeide i pakt med bestemmelsene i Den katolske kirkes grunnregler. Det vises særlig til Det annet vatikankonsils erklæring Den kristne oppdragelse, CIC kan. 793 – 806 og instruksen Den katolske skolens identitet – for en dialogkultur (Kongregasjonen for katolsk utdannelse, 2022).
Skolen skal arbeide i pakt med norsk lov for blant annet å ha rett til offentlige tilskudd.
§ 2-3 Undervisningen skal samsvare med norsk skole og ha et høyt faglig nivå, jf. CIC kan. 806, § 2. Undervisningen skal følge læreplaner som er godkjent av biskopen og norske skolemyndigheter. Det liturgiske liv skal være en integrert del av skolens liv.
§ 2-4 Skolens ansatte må være seg bevisst at det fremfor alt avhenger av dem om skolen som katolsk skole kan være i stand til å arbeid mot sine mål og virkeliggjøre sine planer. Enhver ansatt er forpliktet til å gjøre seg kjent med skolens formål og til lojalt å arbeid på dette grunnlag. Alle ansatte skal gå inn for å prege skolens undervisning og aktiviteter, atmosfære og miljø ut fra Evangeliets ånd.
§ 2-5 Skolen skal holde kontakt med relevante pedagogiske og faglige miljøer på lokalt, nasjonalt og internasjonalt plan, så vel innen det offentlige skolevesen som innen friskoleverdenen. Skolen skal videre tilstrebe et nært samarbeid med sin lokale menighet, og med andre katolske skoler og institusjoner.
§ 2-6 Skolen kan eventuelt opprette underavdelinger som naturlig fremmer skolens arbeid og som kan godkjennes etter den norske lovgivning som skolen er underlagt. Bestemmelser om slike eventuelle underavdelinger skal fastsettes av skolens styre.
Kapittel 3 - Ledelse og organisasjon
Ledelse og organisasjon
§ 3-1 Skolen ledes i henhold til norsk lov, kanonisk rett og disse statutter.
§ 3-2 Skolens øverste organ er styret. Styret er også skolens finansråd, jf. CIC kan. 1280. Styret skal ha sin oppmerksomhet rettet mot å virkeliggjøre skolens formål og den langsiktige utvikling av skolen. Styret skal utarbeide egen styreinstruks.
Skolen står under tilsyn av norske myndigheter. Skolen er også underlagt det tilsynsansvar som ifølge kanonisk rett tilligger biskopen og andre kirkelige myndigheter, jf. CIC kan. 805 og 806.
§ 3-3 Skolens styre
a) Skolestyret skal ha fire eller fem (4 eller 5) medlemmer. Biskopen oppnevner styreleder og nestleder og kan oppnevne ytterligere inntil tre medlemmer. Av disse er sognepresten selvskrevet med mindre han i samråd med menighetsrådet oppnevner en annen prest. Alle oppnevnelser skjer for en periode på fire (4) år.
b) Biskopen kan når som helst tilbakekalle oppnevnelse av styreleder og øvrige styre-medlemmer og oppnevne nye. Ved nyoppnevnelse i løpet av den ordinære mandatperioden skjer dette for resten av perioden.
c) Skoleprest og en representant fra bispedømmet har rett til å delta på skolestyrets møter med talerett og rett til å få sin mening tilført protokollen.
d) Rett til å være til stede med talerett og rett til å få sin mening tilført protokollen har også de som i medhold av privatskolelova § 5-1, annet ledd, lit. a-f, er gitt slik rett.
e) Taushetsplikt gjelder for alle som deltar i saker som er taushetsbelagte. Umyndige skal ikke være med på å behandle slike saker.
§ 3-4 Styret holder minst fire (4) møter i året. For øvrig holder styret møter når dette er nødvendig, eller når styreleder, et flertall i styret eller rektor ber om dette.
Styret er vedtaksdyktig når mer enn halvparten av medlemmene er til stede. Alle vedtak i styret avgjøres med enkelt flertall. Ved stemmelikhet har styreleder dobbelt stemme.
Rektor er styrets sekretær. Rektor skal i samarbeid med styrets leder, forberede styrets møter.
Styrets medlemmer og alle med møterett skal ha tilsendt innkalling til og protokoll fra møtene. Unntak er taushetsbelagte saker som forbeholdes myndige personer. Protokollen skal underskrives, ikke godkjennes.
§ 3-5 Styret skal
a) se til at skolen blir drevet i samsvar med gjeldende lover og forskrifter, særlig privatskolelovas § 5-2
c) utpeke revisor som skal være statsautorisert eller registrert revisor
d) fastsette skolepenger
e) ansette skolens rektor. Ved ansettelse av rektor nedsettes et innstillingsutvalg som består av styreleder, leder av skolekontoret og ytterligere en person utpekt av skolestyret.
f) fastsette inntaks- og ordensreglement
g) fastsette retningslinjer for skolens rådsorganer, jf. privatskolelova § 5-2, siste ledd
§ 3-6 I henhold til kanonisk rett avlegger ny rektor foreskrevet forvaltningsed overfor stedets ordinarius som lyder:
«Jeg, (navn), ansatt som rektor ved St. Paul skole i Bergen lover å utøve mitt arbeid i pakt med Kirkens lære og hyrdeembete, – å fremme de tradisjoner som har formet vår skole og utvikle disse videre, – å forvalte skolens timelige verdier godt og med troskap. Så sant hjelpe meg Gud og dette Guds hellige evangelium.»
§ 3-7 Rektor er skolens daglige leder med ansvar for alle sider av virksomheten og som forvalter skolens økonomiske ressurser innenfor vedtatt budsjett.
§ 3-8 Skolens ansettelsesutvalg består av styreleder, rektor og leder av skolekontoret.
§ 3-9 Rektor ansetter ledere og undervisningspersonale etter innstilling fra ansettelses-utvalget. Dette inkluderer ansettelser i vikariater av et års varighet. Øvrige ansettelser foretas av rektor alene. Alle ansettelser skjer i samsvar med bispedømmets bestemmelser om ansettelser ved skoler.
§ 3-10 For religionslærere gjelder særskilte bestemmelser, jf. CIC kan 804, § 2 og kan 805. Godkjenning av religionslærer gis av stedets ordinarius.
§ 3-11 Skolens regnskap skal avgis i overensstemmelse med god regnskapsskikk og de bestemmelser som følger av privatskolelova. Regnskapsåret skal følge kalenderåret. Sammen med revisjonsberetningen sendes årsregnskapet og årsberetningen innen de aktuelle frister til – offentlige myndigheter og dem som etter lov har rett til regnskapet – bispedømmet
Kapittel 4 - Avsluttende bestemmelser
Avsluttende bestemmelser
§ 4-1 Finner styret det nødvendig eller hensiktsmessig å endre disse statutter, skal styret anmode biskopen om at justeringer utarbeides.
§ 4-2 Styret kan anmode biskopen om at skolen nedlegges. Det er biskopen som tar den endelige beslutning om nedleggelse.
Ved opphør av skoledriften gjelder norsk lovgivnings bestemmelser med hensyn til tilbakeføring av gjenstående midler som skriver seg fra offentlige tilskudd.
Skolens eventuelle gjenværende verdier og formuesrettigheter føres videre til andre kirkelige formål, fortrinnsvis annen katolsk skolevirksomhet på stedet, eller andre steder i landet. Beslutning om utdeling av midler gjøres av biskopen.
Disse statutter avløser statuttene datert 1. august 2020.
Oslo, 2024
Bernt I. Eidsvig Can. Reg.
Biskop av Oslo