Bossplukking på fløyen

Av Guri, 8. trinn

Vi ble sendt opp på Fløyen i dag for å følge mellomtrinnet som skulle plukke boss, vi fikk snakket med noen av elevene og lærerne, som alle var veldig snille og åpne mot oss. Vi fikk også lov til å ta flere bilder av dem og følge dem, for å se hva de drev med.

Lea Kristine (7. klasse) sa at hun mente at hovedårsaken til global oppvarming er Co2 fra biler og fabrikker. Dette er jo et veldig viktig poeng. For at vi skal senke dette utslippet mente Lea Kristine at man skal reise kollektivt fordi at da sparer man miljøet. Hun mente at barn kunne overbevise foreldre at det er barnas fremtid vi snakker om.

Etterpå snakket vi med Lea, som også var fra 7. klasse. Hun mente også at hovedårsaken til global oppvarming er Co2-utslipp. Hun mente at for å bli mer miljøbevisst må man tenke seg om i hverdagen, og spørre seg selv om man trenger all plastikken. Hun mener at barn kan streike og plukke boss, sånn som de gjør nå.

Nå gikk vi videre til en liten gruppe som satt og spiste maten sin, Iselly, Sofie, Martin og Mila, som alle gikk i 5. klasse. De kom fram til at grunnene til global oppvarming er biler, fly og Donald Trump. De mente at for å bli bedre kan vi resirkulere, reise kollektivt og ikke kaste ting på bakken.

Mathias, lærer for 6. klasse:

– Hovedgrunnen til global oppvarming er klimagasser, jeg tror mennesker har vært med på å påvirke det etter den industrielle revolusjon. Jeg tror vi ødelegger for oss selv, når vi slipper ut så mye når vi kjørere bil og fly. Den industrielle revolusjon var litt som et tveegget sverd, positivt for menneskets utvikling, negativt fordi det har påvirket miljøet. Mitt miljøtips er at folk er bevisste. Redusere utslippet, ved å ta enkle grep, reparere, resirkulere, kollektivt.

Vilde, lærer, mener at global oppvarming skyldes menneskene og forbruket vårt, jorden ville blitt gradvis varmere, men vi akselerer det fortere. Vildes miljøtipser å holde seg oppdatert og lese nyheter.

Vi spurte henne hva voksne kunne gjøre, da svarte Vilde:

– Vi kan opplyse barn om det, og ta ansvaret for handlingene våre. Vise barna at vi kan gjøre noe på daglig basis, at det ikke bare er sånn at du kan gjøre det på Lau dato si dagen, nei nei du kan gjøre det hver dag, du kan kjøpe en sånn sparegreie til dusjen din til og med.