St. Paul skole ønsker å gi elevene gode skole- og barndomsminner. Vi ønsker så inderlig at elevene skal føle seg betydningsfulle. Likeså ønsker skolen at elevene skal ha en opplevelse av å være en ønsket deltaker i det sosiale fellesskapet i samfunn, familie, skole, kirke, i vennskap, erfare demokrati.
Skolen vil gi elevene kompetanse som gjør dem i stand til å delta effektivt og på en passende måte i en demokratisk kultur. Det være seg:
Verdier
- Verdsetting av menneskeverd og menneskerettigheter
- Verdsetting av kulturelt mangfold
- Verdsetting av demokrati, rettferdighet, rettskaffenhet, likestilling og lovregler
Holdninger
- Åpenhet overfor andre kulturer, trosretninger, verdenssyn og skikker
- Respekt
- Samfunnsånd
- Ansvar
- Mestringstro
- Toleranse for tvetydighet
Evner og ferdigheter
- Evne til selvstendig læring
- Evne til analytisk og kritisk tenkning
- Evne til å lytte og observere
- Empati
- Fleksibilitet og tilpasningsdyktighet
- Lingvistiske, kommunikative og flerspråklige evner
- Samarbeidsferdigheter
- Konfliktløsningsferdigheter
Kunnskap og kritisk forståelse
- Kunnskap og kritisk forståelse av jeg-et
- Kunnskap og kritisk forståelse av språk og kommunikasjon
- Kunnskap og kritisk forståelse av verden: politikk, juss, menneskerettigheter, kultur, kulturer, religioner, historie, media, økonomier, miljø, bærekraft.
Elevene må få tro og styrke på egen mestring så de kan”fly” ut i verden. De trenger noen tydelige røtter som fester dem til en god forankring, som igjen kan være til god nytte når vingene tar dem videre i livet til nye steder, utfordringer og opplevelser. Troen på Gud, erfaringene på St. Paul, de mange kompetansemål som er blitt tydeliggjort og forhåpentligvis erfart gjennom skolegangen for å mestre livet der ute, kan og bør være noe ballast om enn overveldende krevende.
Solide grunnlag til livets vandring i muligheter til å vokse til mer kunnskap, til dypere klokskap og ikke minst til større menneskelighet.
Ronny Michelsen
rektor
oktober 2018