Røtter og vinger

St. Paul skole ønsker å gi elevene gode skole- og barndomsminner. Vi ønsker så inderlig at elevene skal føle seg betydningsfulle. Likeså ønsker skolen at elevene skal ha en opplevelse av å være en ønsket deltaker i det sosiale fellesskapet i samfunn, familie, skole, kirke, i vennskap, erfare demokrati.

Skolen vil gi elevene kompetanse som gjør dem i stand til å delta effektivt og på en passende måte i en demokratisk kultur.  Det være seg:

Verdier

  • Verdsetting av menneskeverd og menneskerettigheter
  • Verdsetting av kulturelt mangfold
  • Verdsetting av demokrati, rettferdighet, rettskaffenhet, likestilling og lovregler

Holdninger

  • Åpenhet overfor andre kulturer, trosretninger, verdenssyn og skikker
  • Respekt
  • Samfunnsånd
  • Ansvar
  • Mestringstro
  • Toleranse for tvetydighet

Evner og ferdigheter

  • Evne til selvstendig læring
  • Evne til analytisk og kritisk tenkning
  • Evne til å lytte og observere
  • Empati
  • Fleksibilitet og tilpasningsdyktighet
  • Lingvistiske, kommunikative og flerspråklige evner
  • Samarbeidsferdigheter
  • Konfliktløsningsferdigheter

Kunnskap og kritisk forståelse

  • Kunnskap og kritisk forståelse av jeg-et
  • Kunnskap og kritisk forståelse av språk og kommunikasjon
  • Kunnskap og kritisk forståelse av verden: politikk, juss, menneskerettigheter, kultur, kulturer, religioner, historie, media, økonomier, miljø, bærekraft.

Elevene må få tro og styrke på egen mestring så de kan”fly” ut i verden. De trenger noen tydelige røtter som fester dem til en god forankring, som igjen kan være til god nytte når vingene tar dem videre i livet til nye steder, utfordringer og opplevelser. Troen på Gud, erfaringene på St. Paul, de mange kompetansemål som er blitt tydeliggjort og forhåpentligvis erfart gjennom skolegangen for å mestre livet der ute, kan og bør være noe ballast om enn overveldende krevende.

Solide grunnlag til livets vandring i muligheter til å vokse til mer kunnskap, til dypere klokskap og ikke minst til større menneskelighet.

 

Ronny Michelsen
rektor

oktober 2018

Se artikler om