Korset ble hentet på Lillehammer i 1985 og fraktet til Bergen før det var helt tørt.
Kriste Friskolers Forbunds friskolepris gikk i år til Gjermund Høgh, tidligere rektor ved St. Paul skole, nå skoleråd for de katolske skolene i Norge.
Når vi i dag kan åpne katolsk gymnas på Florida, er det som om nok en omgang i utviklingsspiralen er gjennomført. Vår katolske skolegjerning vokser til stadig nye mål og nye utfordringer.
Sverdet, kappen og bølger er symboler i skolens logo.
Skolen ble startet som noe av det første den katolske menigheten i Bergen kom i gang med etter at menigheten ble grunnlagt i årsskiftet 1857-58.
Taler og historier fra skolens 125-års jubileum i 1998 og grunnstennedleggelsen i 1990.
Bilder fra bygging av nytt mellombygg (1997/1998).
Første gang vi hører om skole i tilknytning til St. Paul menighet, er i en brevveksling mellom pater Johan Daniel Stub, og biskop Studach i Stockholm høsten 1868.
Katolsk pedagogikk strekker sine røtter tilbake til antikken. Kirken har alltid vært opptatt av oppdragelse og undervisning.
Bilder fra da St. Paul skole holdt til på Florida fra 1963 til 1991, før skolen flyttet til sin nåværende plassering i Christies gate.
Bilder fra bygging av ny skole (1990).
Fra Informasjonsheftet som ble utgitt i forbindelse med skolens nybygg i 1990.
I 1933 satte jeg for første gang mine føtter på den smale trappen ved kirken, den som førte opp til inngangen til den gamle St Paul skole – Monsignore Snoys’ stolthet og min store forventning.
Etter såvel utdanning som praksis som lærer i Nederland kom søster Rita til Norge som novise 1. april 1932 i søsterkongregasjonen av St. Franciskus Xaverius.
Når jeg tenker på St. Paul skole, ser jeg som oftest et eller annet klasserom foran meg.
Jeg kom på St. Paul skole høsten 1934, hadde lærerutdannelse fra Nederland. Jeg kunne litt norsk, men hadde vanskelig for å forstå barna til å begynne med.
Ved inngangen til vårt århundre hadde St. Paul skole allerede eksistert i en liten mannsalder. Den hadde funnet sin form i den meget lange stabile perioden mellom opp starten i 1870-årene og den store ekspansjonen etter andre verdenskrig.
Barns oppvekst og kristne liv har alltid vært en hjertesak for Den katolske kirke. Den ser på sine skoler som ett av de viktigste tilbud om hjelp til foreldre og andre oppdragere når det gjelder forming av karakteren og undervisning.
Med bygging av nytt skole- og menighetssenter står vi foran en ny epoke i skolens historie. På bakgrunn av dette vil vi ta for oss en del trekk i utviklingen den siste menneskealder – ca. 30 år.
Vi bodde på Laksevågsiden , og den gangen var det ingen bro over Puddefjorden. Vi var 7 stykker på skolen som måtte ta fergen, og den gikk aldeles uregelmessig. Vi visste aldri når den kom, så vi hadde alltid god unnskyldning når vi kom for seint.
Det er vel egentlig unødvendig å si at jeg er glad og takknemlig i dag når nå et stort og lenge næret ønske er blitt oppfylt i og med at skolen har fått sin gymnastikksal og samtidig de klasserom og andre tilleggsrom som måtte komme hvis man skulle kunne si at St. Paul skole er fullt utbygget.
Norge fikk ny dissenterlov i 1845 som gjorde katolsk virksomhet lovlig i hele Norge. Bergen fikk da besøk av en katolsk prest, for første gang etter reformasjonen. Det ble antatt at tallet på katolikker i byen var såpass stort at det var behov for en prest.
Rektor Gjermund Høghs tale ved grunnsteinnedleggelsen 4. mai 1990.
Biskop Grans preken under pontifikalmessen 4. mai 1990 i forbindelse med grunnstennedleggelsen for St. Paul skole og menighetssenter.
Bilder fra skolens historie før 1963.